Bescherm je waterleidingen tegen de koude
Als water bevriest, zet het uit. Dat heeft grote gevolgen voor watermeters en waterleidingen die in de winter niet beschermd zijn. Er komen scheurtjes in de leidingen als het ijs uitzet. Na ontdooiing van het ijs worden problemen zichtbaar: lekken in de waterleiding en soms waterschade.
Bij individuele waterleidingen (in woningen) ben jij als huurder zelf verantwoordelijk. Bij collectieve watermeters (in appartementen) is dit de verantwoordelijkheid van Volkswoningen van Duffel. Eventuele buitenkranen zijn wel ten laste van de huurders van de appartementen.
We geven volgende adviezen:
- Scherm de leidingen af van tocht van ramen, deuren of kelderdeuren
- Breng beschermende isolatie aan tussen de buitenmuur en de waterleiding.
- Bij extreme koude is het belangrijk om isolatie aan te brengen rond de leidingen zelf.
- Als je de woning voor een langere periode verlaat: draai de hoofdkraan dicht en laat de leidingen leeglopen. Stilstaand water bevriest sneller.
Wat moet je doen als de waterleiding toch bevroren is?
Als er bij vriesweer geen water uit jouw leidingen komt, controleer dan eerst bij jouw buren of zij wel water hebben. Als dat het geval is, dan is de kans groot dat jouw leidingen bevroren zijn.
- Is de waterleiding niet gescheurd, probeer ze dan traag te ontdooien (bijvoorbeeld met een haardroger).
- Is er een breuk van de leiding, sluit dan direct de hoofdkraan af. Zo kan er geen water verloren gaan.
Contacteer de Volkswoningen van Duffel voor de herstelling van de binnenleiding. Hou er rekening mee dat de herstellingskosten misschien op jouw kosten zijn. Als er een lek is op het deel van de algemene waterleiding (vóór de watermeter) contacteer dan Pidpa of Antwerpse Waterwerken (voor de huurders van Kontich en Waarloos).