IK HUUR

Tips bij onderhoud van mijn woning

Gasgeur of gaslek

Ruik je gas in of rondom je woning, appartement contacteer Fluvius.

Bel gratis  naar  0800 65 0 65. Oproepen naar dit nummer krijgen voorrang.

Onderhoud CV-ketel

Het is bij wet verplicht om minimum 2 jaarlijks een onderhoud van de verwarmingsinstallatie te doen om de optimale werking te verzekeren.

Volkswoningen van Duffel heeft hiervoor een contract afgesloten met een gespecialiseerde firma tegen een scherpe prijs. Dit betekent dat om de 2 jaar een firma bij jou langskomt om het onderhoud te garanderen. Je hoeft hier zelf niets voor te doen en je betaalt het jaar van het onderhoud € 7/maand extra.

Ontluchten radiatoren

Soms kan het gebeuren dat je radiator niet helemaal opwarmt. De reden hiervoor is vaak dat er lucht in de leidingen zit. Als je de lucht er af laat, is het probleem meestal opgelost.

Je kan best elk jaar voor de winter alle radiatoren ontluchten voor een optimaal verbruik.

Hoe merk je dat je de centrale verwarming moet ontluchten?

  • Als er een radiator niet volledig warm wordt
  • Als je geborrel of geluiden hoort in de radiator

Hoe kan je zelf de centrale verwarming ontluchten?

  • Controleer de waterdruk op uw ketel, deze zou op 1.5 bar moeten staan
  • Zet alle radiatoren open, zo wordt het water en de lucht verwarmd.
  • Zet de thermostaat op de laagste stand zodat de lucht niet meer wordt rondgepompt.
  • Nu kan je de radiator met een speciaal sleuteltje ontluchten. Kijk op de afbeelding hieronder. Hou er wel rekening mee dat er samen met de lucht ook water uit de radiator kan komen. Zorg er dus voor dat je een emmer en handdoek bij de hand hebt.
  • Als er geen lucht meer uit de radiator komt, draai je hem met een sleuteltje terug dicht.
  • Laat opnieuw druk bij op de ketel tot 1.5 bar.
  • Als je nog steeds geluiden hoort of jouw radiator warmt nog niet volledig op, contacteer ons.
Zelf je verwarming ontluchten

Bescherm je waterleidingen tegen de koude

Als water bevriest, zet het uit. Dat heeft grote gevolgen voor watermeters en waterleidingen die in de winter niet beschermd zijn. Er komen scheurtjes in de leidingen als het ijs uitzet. Na ontdooiing van het ijs worden problemen zichtbaar: lekken in de waterleiding en soms waterschade.

Bij individuele waterleidingen (in woningen) ben jij als huurder zelf verantwoordelijk. Bij collectieve watermeters (in appartementen) is dit de verantwoordelijkheid van Volkswoningen van Duffel. Eventuele buitenkranen zijn wel ten laste van de huurders van de appartementen.

We geven volgende adviezen: 

  • Scherm de leidingen af van tocht van ramen, deuren of kelderdeuren
  • Breng beschermende isolatie aan tussen de buitenmuur en de waterleiding.
  • Bij extreme koude is het belangrijk om isolatie aan te brengen rond de leidingen zelf.
  • Als je de woning voor een langere periode verlaat: draai de hoofdkraan dicht en laat de leidingen leeglopen. Stilstaand water bevriest sneller.

Wat moet je doen als de waterleiding toch bevroren is?

Als er bij vriesweer geen water uit jouw leidingen komt, controleer dan eerst bij jouw buren of zij wel water hebben. Als dat het geval is, dan is de kans groot dat jouw leidingen bevroren zijn.

  • Is de waterleiding niet gescheurd, probeer ze dan traag te ontdooien (bijvoorbeeld met een haardroger).
  • Is er een breuk van de leiding, sluit dan direct de hoofdkraan af. Zo kan er geen water verloren gaan.

Contacteer de Volkswoningen van Duffel voor de herstelling van de binnenleiding. Hou er rekening mee dat de herstellingskosten misschien op jouw kosten zijn. Als er een lek is op het deel van de algemene waterleiding (vóór de watermeter) contacteer dan Pidpa of Antwerpse Waterwerken (voor de huurders van Kontich en Waarloos).

Verstopping afvoer of toilet

Verstoppingen worden vaak veroorzaakt door het foutief gebruik. Gooi geen dingen in de toilet of wastafel die daar niet thuishoren. Als een verstopping veroorzaakt wordt doordat jij of je gezin het sanitair verkeerd gebruikt, dan betaal jij de kosten van reparaties.

Hieronder volgt een lijstje van zaken die niet in jouw sanitair mogen worden doorgespoeld. Deze zorgen sowieso voor verstoppingen:

  • Medicijnen.
  • Verf.
  • Vetten (bijvoorbeeld frituurolie).
  • Vast afval (maandverbanden, vochtige doekjes, condooms, etensresten, kattenbakkorrels,..)

Weet je niet waar je deze zaken dan wel kwijt kan? Bel voor advies naar de lokale milieudienst van jouw gemeente.

Dit zijn de telefoonnummers voor huurders van:

  • Bonheiden, Rijmenam: 015 50 28 40
  • Duffel: 015 30 72 80
  • Kontich, Waarloos: 03 450 78 68
  • Mechelen, Walem: 015 29 75 48
  • Sint-Katelijne-Waver, Onze-Lieve-Waver: 015 30 50 35

Ruimen septische put

De septische put wordt ook wel de beerput genoemd en verzamelt het afval van jouw sanitaire leidingen. De kosten voor het ruimen van de septische put zijn altijd ten laste van de huurder.

Ben je huurder van een woning: dan mag je zelf de ruimdienst bellen of je verwittigt onze technische dienst en zij contacteren de ruimdienst. Hierna ontvang je een kostennota voor de geleverde werken.

Ben je huurder van een appartement: dan contacteert je onze technische dienst en zij contacteren de ruimdienst. We verdelen de gemaakte kosten tussen alle huurders en verrekenen die via de jaarlijkse eindafrekening, in de rubriek ‘kosten en lasten’.

Snoeien

Snoeien doet groeien!

Wil je dat jouw planten en hagen opnieuw mooi in bloei gaan, dan moet je aan het werk met de snoeischaar.

  • Bladverliezende hagen zoals beukenhaag, haagbeuk en liguster scheert je best twee keer per groeiseizoen: scheer ze de eerste keer voor de langste dag (21 juni), de tweede keer voor de winter (ergens tussen midden september en midden oktober). Kies een bewolkte dag voor dit werkje. Zo vermijdt je de verbranding van de haag.
  • Groenblijvende hagen zoals coniferen en buxus snoei je best op een bewolkte dag, eens de lentegroei voorbij is. Zo voorkom je verbranding en zullen de snoeiwonden zich vlug herstellen.

Bomen en hagen moeten jaarlijks (en altijd voor het definitief verlaten van de woning) gesnoeid worden op een maximum hoogte van 1,80 m.

In de lente en zomer groeien niet alleen bloemen en planten, maar jammer genoeg ook het onkruid. Het onderhoud van de tuin is een contractuele huurdersverplichting: je moet als huurder je tuin goed onderhouden.

Ook het gras maaien hoort bij een goed onderhoud van jouw tuin. Op regelmatige basis het gras maaien zorgt voor een gezonde aangroei van het gras en gaat het groeien  van onkruid en mos tegen. Dit betekent wekelijks of om de 2 weken, afhankelijk van de groei van jouw gazon.

Huisvuil

Als nieuwe huurder moet je contact opnemen met één van de volgende afvalverwerkingsbedrijven:

Bewoners van Bonheiden, Duffel, Mechelen en Sint-Katelijne-WaverIVAREMVoor al jouw vragen over verhuizen, nieuwe aansluitingen en het ontvangen van een nieuwe container kan je bellen naar de gratis infolijn: 0800 904 41
www.ivarem.be
Bewoners van Kontich IGEANVoor al jouw vragen over verhuizen, nieuwe aansluitingen en het ontvangen van een nieuwe container kan je bellen naar de gratis infolijn: 03 350 08 14
www.igean.be
Sorteren van papier, PMD en restafval

SAMEN GOED SORTEREN, BETER RECYCLEREN

Vind hier de sorteerregels van Fost Plus.

Ventileren

Je woning of appartement goed ventileren is enorm belangrijk. Niet alleen omdat frisse en schone lucht in huis prettig is, maar vooral omdat het gezond is. Een vochtige, ongezonde lucht in huis veroorzaakt klachten zoals hoofdpijn, keelpijn, allergieën en astma. Goede ventilatie voorkomt ongewenste geuren en condensatieschimmels. Verse, gezonde lucht opwarmen is ook goedkoper dan muffe, ongezonde lucht.

Ventileren doe je dus met je verstand, geen half uurtje per dag, maar 24 uur per dag (natuurlijk afgestemd op de weersomstandigheden).

Enkele praktische tips:

  • Gebruik alle ventilatiemogelijkheden van jouw woning: ramen, schuifroosters, dampkap, verluchtingspijpen,…
  • Sluit de ventilatieopeningen nooit af door ze bijvoorbeeld dicht te plakken. Sommige zijn omwille van veiligheidsredenen absoluut noodzakelijk.
  • Zorg voor een stevige ventilatie in de woning tijdens en na het schoonmaken.
  • Droog de was altijd in een verluchte ruimte.
  • Sluit de deuren van keuken en badkamer niet wanneer er waterdamp wordt geproduceerd.
  • Gebruik altijd de dampkap bij het koken.

Onderhoud rookmelder

  • Al onze woningen hebben een rookmelder. Soms begint deze te piepen terwijl er geen rook aanwezig is. Dit kan twee oorzaken hebben: ofwel moet de melder dringend gereinigd worden ofwel is de batterij aan vervanging toe.

Hoe reinig ik mijn rookmelder?

  • Rookmelders zien er soms schoon uit, maar stof kan zich aan de binnenkant ophopen waardoor de melder ‘gevoeliger’ wordt en begint te piepen. Verwijder regelmatig (minstens 1x per maand) het stof van de rookmelder. Dit kan eventueel met een licht vochtige doek. Zuig de gaten waar de rook doorheen moet, langs de zijkant van de melder, schoon met de zachte borstel van de stofzuiger.
  • Test je rookmelder regelmatig. Dit doe je door de testknop in te drukken en even vast te houden. Test de rookmelder niet met vuur, sigaretten,…
  • Bescherm de rookmelder tegen het stof tijdens renovatie- of verbouwingswerken.
  • De rookmelder mag nooit in aanraking komen met vloeibare stoffen!
  • Schilder de rookmelder nooit en plak de gaatjes niet af. De detector kan hierdoor slecht functioneren.

Wat als de batterij plat is?

Als de batterij aan vervanging toe is geeft het apparaat dit vanzelf aan door regelmatig, minimaal 30 dagen lang, af en toe een klein piepje te laten horen. Bij rookmelders waar je de batterij kan uithalen, is het vervangen van deze batterij ten laste van de huurder. Bij sommige rookmelders kan je de batterij niet vervangen en gaat de batterij ongeveer 10 jaar mee. Contacteer onze maatschappij zodat we de rookmelder kunnen komen vervangen.

Besparen op de energiefactuur

  • Verwarm tot maximum 20°. De temperatuur met één graad verlagen, doet jouw energiefactuur dalen met 6 tot 7%.
  • Verlaag de temperatuur ’s nachts en als je niet thuis bent. Een omgevingstemperatuur van 16° is ruim voldoende.
  • Stel de radiatorkranen in elke kamer apart af. Ruimtes waar je niet vaak komt moet je niet onnodig verwarmen.
  • Ontlucht de radiatoren meerdere keren per jaar. Door te ontluchten vermijd je dat een deel van de radiator niet kan opwarmen.
  • Hou de radiatoren vrij. Door de radiator te bedekken of er een meubel/zetel voor te plaatsen, verklein je het verwarmingsoppervlak.
  • Sluit ’s nachts de gordijnen. Door dit te doen verminder je het warmteverlies via de ramen met 30 tot 50%.
  • Verlucht de woonst elke dag een kwartier met open raam. Verluchten brengt droge buitenlucht naar binnen, die sneller opwarmt dan vochtige binnenlucht.
  • Ontdooi de diepvriezer minstens één keer per jaar. Twee millimeter ijs verhoogt het verbruik met 10%.
  • Overlaad de koelkast niet. Een overladen koelkast verhoogt het energieverbruik.
  • Zorg ervoor dat de diepvriezer volledig gevuld is. Vul eventueel de leegtes op met piepschuim of een zak met krantenpapier.

Huissleutel kwijt

Het kan gebeuren dat je je sleutel kwijt bent of dat je jezelf hebt buitengesloten. Vaak bellen de huurders dan naar onze maatschappij voor een reservesleutel. Wij hebben geen reservesleutels van de woningen, enkel de buitendeuren van de appartementsgebouwen.

Je belt dus best naar een slotenmaker die je uit de nood kan helpen. In het ‘ZieZo!’-boekje staat dat je als huurder zelf verantwoordelijk bent voor de sleutels en het slot.

Ga naar de inhoud